Dlaczego Stalle Anielskie?
Barokowe dzieło
Salle Anielskie to jedno z najwybitniejszych dzieł barokowej snycerki na Śląsku – unikatowe pod względem artystycznym a zarazem dramatycznie doświadczone przez historię. Digitalizacja to szansa na zachowanie i udostępnienie tego dziedzictwa kolejnym pokoleniom.
Arcydzieło o burzliwych losach
Stalle Anielskie, wspaniałe dzieło Matthiasa Steinla i jego warsztatu, powstałe w latach 1676–1696, stanowiły niegdyś wyjątkową ozdobę kościoła klasztornego pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Lubiążu – jednej z najcenniejszych barokowych świątyń Śląska. Niestety, podczas II wojny światowej stalle zostały zdemontowane i ewakuowane. Tak rozpoczęła się ich długa i dramatyczna tułaczka.
Dziś pierwotna struktura stolarska już nie istnieje, a zachowane elementy są rozproszone. Część rzeźbionych detali znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu jednak inne fragmenty zostały wtórnie użyte przy wyposażaniu kościoła pw. św. Marcina Biskupa w Stężycy koło Dęblina – daleko poza granicami historycznego Śląska. Stalle Anielskie to nie tylko unikatowy zabytek sztuki barokowej, ale też cenny świadek losów dziedzictwa kulturowego, którego historia wciąż czeka na pełne odkrycie i cyfrowe odtworzenie.

Od skanu do interaktywnego modelu 3D
Kolejny etap rekonstrukcji stalli anielskich – obróbka i udostępnienie zasobów w formie przyjaznej dla każdego użytkownika.

Kontrola jakości w digitalizacji
Cały proces digitalizacji poddajemy kompleksowej kontroli jakości:

Digitalizacja to nie tylko obraz…ale też dane!
Trwa digitalizacja Stalli Anielskich. Ale cyfrowa rekonstrukcja to nie tylko skanowanie 3D. Równie istotnym etapem jest opracowanie metadanych, czyli precyzyjnych opisów każdego zdigitalizowanego fragmentu.

Przygotowywanie Obiektów do Digitalizacji
Zaczęliśmy od podstaw – konserwatorskich!
Pierwszym i niezwykle ważnym etapem realizacji projektu digitalizacji Stalli Anielskich była selekcja oraz przygotowanie obiektów.

Dlaczego Stalle Anielskie?
Stalle Anielskie, wspaniałe dzieło Matthiasa Steinla i jego warsztatu, powstałe w latach 1676–1696, stanowiły niegdyś wyjątkową ozdobę kościoła klasztornego pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Lubiążu

Orzymaliśmy dofinansowanie
Z radością informujemy, że Fundacja Collect otrzymała dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu #KulturaCyfrowa